Burn-out klachten?

Kan je de druk en het ‘moeten’ niet meer aan en zegt je lichaam stop? Dan ervaar je mogelijk burn-out klachten. Lees hier wat te doen bij een burn-out.

Wat te doen bij een burn-out?

  • Als eerste is het belangrijk om toe te geven dat je een burn-out Voor iemand die nooit opgeeft, is dat vaak heel lastig.
  • Grenzen leren stellen voor anderen en je eigen grenzen leren bewaken.
  • Trek aan de bel en vraag om hulp. Ook dat is voor iemand met deze klachten vaak een grote
  • Leer geduld hebben, want een burn-out is niet zomaar over.

Geduld is vaak niet de sterkste kant van iemand met burn-out. Maar de druk om er zo snel mogelijk vanaf te willen, brengt alleen maar spanning met zich mee. Dat zorgt weer voor stress en dat werkt alleen maar tegen.

Rust en geduld zijn een van de eerste en belangrijkste onderdelen op

de weg naar herstel. Als je jezelf al jaren ver voorbijloopt, kost het namelijk ook tijd om weer te herstellen. Hoe meer je daaraan toegeeft, des te sneller het gaat.

Het is de geest die het lichaam overbelastte en uitputte, waardoor je emoties zoals boosheid en verdriet niet langer de baas bent. Je bent door je energiereserves heen. Die vul je niet aan met een nachtje goed slapen of een paar weken vakantie.

Wat zijn de oorzaken van een burn-out?

De oorzaken zitten vaak in perfectionisme, waardoor je het gevoel hebt dat je het nooit goed genoeg doet. Daar komt vervolgens een stuk ontevredenheid over jezelf met zelfafwijzing om de hoek kijken. Do

ordat het nooit goed genoeg is, ga je continu over je eigen grenzen om het iedereen naar de zin te maken. Op de een of andere manier lukt dat nooit. Dat frustreert natuurlijk enorm. Een gebrek aan zelfvertrouwen en eigenwaarde zijn hier de oorzaak van.

Die drang naar prestaties komen we vaak op het werk tegen. Daar neem je snel te veel hooi op je vork en heb je moeite om je grenzen aan te geven. Soms is de thuissituatie ook nog druk of zijn er onverwerkte heftige situaties die je nog niet volledig verwerkte. Zo lokt een opeenstapeling van problemen een burn-out uit. Waarop je lichaam ‘stop’ zegt: ‘ik kan even niet meer’.

Specifieke klachten bij een burn-out

De meeste mensen met burn-out klachten zitten in het begin nog in de on

tkenningsfase, omdat het natuurlijk helemaal niet uitkomt en ze nog zoveel van zichzelf moeten. Ze willen heel graag bijblijven, omdat ze niet het stempel ‘zwak’ willen krijgen. Klachten die horen bij een burn-out zijn: slecht slapen, piekeren, sombere en negatieve gedachten, een kort lontje en het tegenhouden van emoties.

Daarnaast kunnen er geheugen- en concentratieproblemen ontstaan. Dit gaat vaak hand in hand met onzekerheid en moeite hebben met het maken van keuzes. Angst- en paniekaanvallen kunnen op een gegeven moment ook de kop op steken, met in de extreme gevallen hyperventilatie, hartkloppingen, hoge bloeddruk, benauwdheid, hoofdpijn en misselijkheid. Dat deze mensen last van vermoeidheid hebben spreekt voor zich, maar door het hoge stresslevel is het onmogelijk om daaraan toe te geven.

Welke hulp bij een burn-out?

Heb je burn-out klachten? Wees dan niet bang om aan de bel te trekken. Want hoe eerder je erbij bent, des te eerder je van je klachten af bent. In sommige gevallen moeten mensen eerst helemaal onderuitgaan vo

ordat ze bereid zijn om naar zichzelf te kijken en hulp te zoeken. Dat is natuurlijk ook oké, omdat dat voor hen de enige manier is om dat zo te doen.

Ook al heb je het gevoel dat je heel diep in de put zit en denk je hier nooit meer uit te komen, weet dan dat je met geduld en professionele hulp een heel eind komt. De rest doe je zelf.

Het is belangrijk om niet meer te verlangen naar de oude ik. Want die zorgde ervoor dat je in deze burn-out terechtkwam. Het gaat om het ontwikkelen van een nieuwe jij. Een nieuwe jij die grenzen leert stellen en meer voor zichzelf durft te kiezen. Een jij die alleen nog maar doet waar je zin in hebt, om zo de (levens)energie bij je te kunnen houden.

Ben je benieuwd hoe professionele hulp van een burn-out coach in Purmerend je bij je burn-out klachten kan helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag op de weg naar herstel. Doe hier de test om te kijken of je een burn-out hebt.

jacco@praktijk4you.nl