Boosheid

Boosheid hebben we allemaal wel eens gevoeld en is in de meeste gevallen niets meer dan het aangeven van onze grenzen en daarmee heeft het een beschermend karakter. Boosheid geeft ons dan de kracht voor een kort moment en schrikt de ander af. Ook helpt het om beter te presteren. Maar soms loopt de boosheid uit de hand en zijn we veel vaker en langer boos en ontstaan er problemen op het werk of in relaties. Meestal is er dan meer aan de hand en kan het goed zijn om daar met iemand over te praten die daar veel ervaring in heeft.

Vaak is boosheid of woede een reactie op een situatie waarin het niet meer gaat zoals wij willen en op deze manier de controle weer proberen terug te krijgen. Wat niet altijd lukt. Het gaat dan om een onvervulde behoefte en vraagt daarmee om een nieuwe aanpassing. Daaronder zitten gevoelens van onmacht en angst of verdriet waarin we soms nog niet zover zijn om daar bij te kunnen. Als we te lang boos blijven op onszelf of op iemand anders, dan vreet dat aan ons en krijgen we op de lange termijn fysieke klachten.

Ook ingehouden boosheid kan tot klachten leiden. Met boosheid omgaan hebben wij niet altijd geleerd. We hebben dan niet de juiste voorbeelden gehad. Ook werd het vaak niet geaccepteerd of het kon gewoonweg niet vanuit angst voor afkeuring, afwijzing, straf of om geen liefde en aandacht meer te krijgen. Hierdoor hebben we als kind aangepast gedrag aangeleerd met als gevolg dat we vol komen te zitten met frustraties die er dan op de verkeerde plek uit komen. Meestal bij iemand waar we ons wel veilig bij voelen, onze geliefden.

De ingehouden boosheid is dan aangepast gedrag vanuit een overlevingsstrategie die we tot in de volwassen leeftijd hebben meegebracht. Met als gevolg dat we nog steeds lief een aardig gevonden willen worden. Daar tegenover staat dat we helemaal niet lief en aardig tegen onszelf zijn. Vaak zitten we dan met schuldgevoelens en zelfverwijt. Het aangeven van grenzen of confrontaties aangaan kan dan een probleem zijn.

Wat ik veel hoor is dat mensen na hun woede uitbarsting veel spijt voelen om wat er gebeurd en gezegd is. Dit heeft te maken met ons drie-delig brein. Als we boos zijn zitten we in ons emotionele zoogdieren brein en schakelt het onze neo-cortex uit waarin ons logisch redeneren, zelfreflectie en adequate keuzes maken zitten. Als de boosheid of woede voorbij is komen wij er weer in terecht en begint het besef.

Er zijn allerlei manier om met onze boosheid om te gaan. Het begint er in ieder geval mee dat het serieus genomen wordt en daarna gaan we onderzoeken hoe we jouw kijk op de boosheid kunnen herstellen. Onderzoeken welke beleving daarachter zit en dan kijken wat je wilt en wat je nodig hebt.

Heb je vragen omtrent je boosheid of wil je een intakegesprek? Bel mij op  06-36003369. Wil je mij eerst ontmoeten? Vraag dan gerust om een kennismakingsgesprek. Dit gesprek duurt ongeveer 30 minuten is kosteloos en vrijblijvend.